2019. november 19., kedd, 06:00
Címkék: autógyár autógyártás autóipar autóipari beszállító forgácsolás lemezmegmunkálás Sheet Metál Technológia Kft. Smartus Zrt. szerszámgép szerszámgépipar Trumpf Yamazaki Mazak
A nemzetközi szerszámgépipar a nyolcadik éve tartó szárnyalás után 2018 negyedik negyedévében határozott lejtmenetbe kezdett. Ez senkinek sem okozott meglepetést, az okokat már széles körben azonosították és megvitatták. De mennyire lesz tartós a dekonjunktúra és milyen hatással lesz a hazai beszállítókra?
Az autóiparban érzékeljük az átrendeződést, miszerint a jövőben csökken a benzines, illetve dízel hajtású autók iránti kereslet. A piaci változások pontos mértékének, illetve időbeli lefolyásának megbecslésére azonban nem vállalkoznék a világgazdaságot fékező egyéb hatások miatt. Az idei tervünk teljesülésében még nem érezzük az autóipari beruházások lassulásának hatását. Egyértelműen növekszik a piaci kereslet az automatizálási megoldásokra, bár több helyen inkább csak érdeklődés, és visszafogott beruházási kedv jellemzi ezen területet. Véleményem szerint a munkaerőhiány miatt ez egy szükséges és megkerülhetetlen lépés lesz partnereink részéről.
Egyre több ügyféllel már a jövő évi beruházásokat tervezzük és készítjük elő. A beruházási terveket egyelőre visszafogott optimizmus jellemzi. Egyes ügyfeleink tele vannak munkával, mások némi visszaesésről számolnak be. A változó piaci körülmények között egyértelműen megmutatkozik a több lábon álló cégek versenyelőnye. Általánosságban elmondható, hogy a termelő cégek némi visszaeséssel számolnak a következő években. A magyar piac jövőre sem lesz nagyobb, de a piaci részesedések méretében vannak, és lesznek is komoly változások. Mi gépforgalmazóként a hozzáadott értékek, szolgáltatások növelése mellett köteleződöttünk el.
A gépértékesítésre párhuzamosan hat két negatív hatás, az autóipari beruházások visszaesése, valamint a kkv-szektor számára neuralgikusnak számító pályázati források visszaszorulása. Az autóipart érintő trend gyakorlatilag csak a személyautó gyártásban tapasztalható és elsősorban a német autógyárak esetében. Az ezirányba elkötelezett beszállítók esetében tehát komoly, megítélésem szerint legalább 30-40 százalékos megrendelés állomány csökkenés történt. Mivel az ország ezirányú kitettsége is magas, nálunk a csökkenés talán némileg drasztikusabb, mint más európai országokban és talán még el sem értük a mélypontot. A gépek iránti kereslet csökkenése nálunk is érezteti a hatását, de elég szerteágazó a portfóliónk, ami szűkösebb időkben is hordoz magában üzleti lehetőségeket. A kereslet csökkenés ugyanis nem egyformán érint minden gépkategóriát: előtérbe kerültek az öttengelyes, valamint az integrált gyártást lehetővé tevő gépek, ezek ugyanis sokkal hatékonyabb megmunkálást és költségcsökkentést tesznek lehetővé, ami a megrendelések elnyerésében döntő szerepet játszhat.
Az árbevétel szinten tartása tehát reális elvárás, de növekedésre mi sem számítunk. Egyes szektorok továbbra is igényt tartanak a pl. orvostechnikai gyártásra, vagy egyéb célra testreszabott gépekre, de ez összességében sem képes pótolni az autóipart. Olyan időkben, amikor a gépparkot nem bővítik az ügyfelek, nagyobb gondot kell fordítani arra, hogy a meglévő gépek termelékenységét miként tudják maximalizálni. A mi esetünkben ez az intelligens funkciók, az Ipar 4.0-kompatibilitás mélyebb megértését és fokozottabb használatát jelentheti – ezek megismertetésére tehát nagyobb hangsúlyt fektetünk. Emellett még intenzívebben kell tartani a kapcsolatot a piaccal, hogy olyan igényeket is megismerjünk, amelyek esetleg még el sem jutottak a gépvásárlás szintjéig, de egy-két kedvező piaci fejlemény hatására könnyen üzleti kapcsolattá válhatnak.
Két fő termékcsoportban – a lemezmegmunkáló gépek piacán és a lézertechnológiában – vagyunk jelen és ez utóbbiban határozottan érezhető az autóipari beruházások csökkenése. A 2019. július 1-én kezdődött üzleti évben jelentősen csökkent a lézertechnikai berendezések megrendelés állománya. A trend még tavasszal sem volt érezhető, de ahogy a nyár beköszöntött, drasztikus mértékben csökkeni kezdett a beruházások volumene. A cégcsoport egészét tekintve kissé korábban kezdődött a visszaesés: bár a 2018/19-es üzleti évben az értékesítési árbevétel még 6,1 százalékkal 3,8 milliárd euróra nőtt, de a megrendelés állomány már 3,8-ról 3,7 milliárd euróra esett vissza. Magyarországon ugyanebben az időszakban 42,5 millió euró volt az értékesítési árbevétel és ezzel számolunk a 2020 június 30-ig tartó időszakra is. Elég nagy nyitott megrendelés állománnyal fordultunk ugyanis erre az üzleti évre és a megnyert gépbeszerzési pályázatokhoz kapcsolódó közbeszerzések is segítenek majd minket a cél elérésében – ezeket ugyanis az ügyfelek végigviszik.
A lézertechnológia területén a közvetlen ügyfeleinknek számító integrátor cégek számoltak be nekünk arról, hogy az autóiparban számos tervezett projekt leállításra került. A koreai akkumulátorgyárakhoz – a Samsung SDI-hez, az SK Innovationhoz, illetve ezen cégek beszállítóihoz – kapcsolódó beruházások terén azonban nem csökkent a lendület, vagyis az elektromobilitáshoz szükséges háttér kiépítése teljes erővel zajlik Európában. Sok minden függ a német gazdaság fejleményeitől; adott esetben az is elfordulhat, hogy az ottani gyártó cégek a kedvezőbb költségszint miatt még több gyártási kapacitást helyeznek majd ki Kelet-Európába.
A lemezmegmunkáló piacon teljesen vegyes a kép, vannak olyan cégek, amelyek júniustól csökkenő megrendelés állományról számolnak be, míg mások teljes kapacitással termelnek és a beruházásokat sem halasztották el. Az automatizálási rendszerek terén egyelőre egyáltalán nem érződik a visszaesés. Mind a nagy komplex rendszerek, mind az egy-egy géphez kötődő anyagmozgatási, gépkiszolgálási megoldások iránt töretlen az érdeklődés. Ennek oka kettős: egyrészt a szakemberhiány sem csökkent, másrészt hatékonyan gyártani csakis automatizált rendszerekkel lehet – meglehet, hogy az elkövetkező időszak még inkább a termelés racionalizálására ösztönzi majd a lemezmegmunkáló partnereinket, ami tovább növeli majd az automatizálás iránti keresletet. A Trumpf csoport házon belül vezetett be költségracionalizálási lépéseket, amik nem érintik a munkavállalókat.
Számos világgazdasági folyamat érinti negatívan az ipart – említhetném a brexitet, vagy a vámháborúkat –, de a hazai szerszámgéppiac zsugorodása döntően a német gépjárműipar útkeresésére vezethető vissza. Nem segíti a fellendülést az sem, hogy a pályázatok adminisztrációja nem a legmagasabb színvonal történik sem a kiírók, sem a pályázók részéről. Az egyszerűbb géptípusainknál talán kisebb a visszaesés, míg a multifunkcionális szerszámgépeknél hosszabban várnak ki az ügyfelek, de általánosan elmondható, hogy a kereslet alakulása nem gépmodelltől függ, hanem attól, hogy van-e munka a piacon. Van néhány cég, amely már visszamondta a gépbeszerzést, de zömében egyelőre nem lemondják, csak halasztják a vásárlást – a hazai kkv-k is saját megrendelőik jelzéseire várnak.
Kicsit megnövekedett az érdeklődés azon szoftveres megoldások iránt, amelyek a meglévő gépek jobb kihasználását tennék lehetővé. Az érdeklődés megvan a robotizálás iránt is, de ha nincs elegendő megrendelés, akkor minden vezető először az embereket látná el munkával, hogy nehogy elveszítse őket a dekonjunktúra idején. A gazdaság visszaesése tehát az automatizálási projekteket is visszafogja. Jelenleg abban bízok, hogy 2020 elején-közepén elkezd kilábalni a gödörből a szerszámgéppiac, így van esély arra, hogy jövőre tartani tudjuk az idei bevételi szintet.
TechMonitor-összeállítás