Raktárháborúk 3. rész

Új logisztikai korszakba lépett a Mammut

2020. március 12., csütörtök, 06:00

Címkék: anyagmozgatás automata tároló intralogisztika logisztika raktár raktári automatizálás raktárirányítási szoftver raktárlogisztika raktártechnika ruha STILL tárolástechnika tárolórendszer

A Mammut Sports Group új, nagymértékben automatizált disztribúciós központja igazi műszaki és logisztikai csodának számít. Az téli sportruházat svájci szakértőjének vezetése kezdetben a manuális raktári megoldásokat részesítette előnyben, de egy intenzív ROI-elemzés hatására úgy döntöttek, hogy a Dematic automata disztribúciós központjára váltanak. Az innovációiról és a minőségről ismert cég nemrég nemcsak fennállásának 150. évfordulóját ünnepelte, hanem egyben a Wolfertschwendenben található új disztribúciós központját is megnyitotta, ami új mérföldkövet jelent a patinás vállalat életében. A 25 millió euró értékű projekt a legnagyobb beruházásnak számít a kézműves kötélgyártó cégként alapított társaság történelmében.

A rendelés felépítése

A Mammut egy befektetővel közösen dolgozta ki a kézi működtetésű raktár koncepcióját a 2009/2010-es évben. A raktár magas működési költségei azonban meggyőzték a Mammut vezetőit, hogy felülvizsgálják a koncepciót még annak megvalósulása előtt. 2010 márciusában a Dematic feladata lett a manuális koncepció összehasonlítása a részleges vagy teljes automatizálással. A Dematic kiválasztásakor sokat nyomott a latba a cég kompetenciája a raktár-technológiában, a kigyűjtési és anyagkezelési rendszerekben, valamint a szállítóeszközök terén.

A KION-csoporthoz tartozó Still és Dematic cégek automatizált raktárlogisztikai megoldásai már Magyarországon is hódítanak. Az integrált automata raktár-technológiák, szoftverek és szolgáltatások globális piacvezetőjének számító Dematic révén a főleg targoncaspecialistaként ismert Still a raktártechnika területén is a világ élvonalában van.

A megvalósult rendszer összetevői:

  • Teljes körű megoldás, beleértve az épületet is
  • Az áruk betárazása
  • Automatizált miniloadrendszer
  • Átmeneti puffer a készlet számára
  • Automatizált Multishuttle 2 megoldás
  • Kigyűjtő állomások
  • Értéknövelő szolgáltató állomások
  • Csomagolóállomások
  • Az áruk kitárazása
  • Anyagáram-szabályozó szoftver
  • Szolgáltatási szerződés

A kihívás

Annak érdekében, hogy a rendszer bevezetésének mikéntjeiről dönthessenek, a Dematic kielemezte a készletleltárt, valamint a megrendeléseket egy átlagos és egy csúcsidényes hét során, és elkészítette a termékek ABC elemzését. A számításokba a forgalom- és volumennövekedés 2015-ig tartó növekedési előrejelzéseit is beépítették. Az átfogó adatelemzésen kívül a Dematic logisztikai szakembereinek új igényeket is mérlegelniük kellett. Így a Mammut kereskedőpartnereinek kérése szerint lehetővé kellett tenni az árucikktípus szerinti megrendelést és csomagolást. Ezt a múltban a kaotikus készletezés és a távolságra optimalizált kézi kigyűjtés miatt nem lehetett garantálni.

A Mammut és a Dematic közötti egyeztetések során kidolgozták a logisztikai koncepciót, több szakaszban finomítva azt. Végül a Dematic által kifejlesztett, magas szinten automatizált megoldás vált favorittá – mind a befektetésarányos megtérülés, mind a működési költségek szempontjából.

A kiinduló helyzet

A Mammut Sports Group (MSG) forgalma mintegy 10%-kal növekszik évről évre. Ehhez nagymértékben hozzájárultak az ázsiai piacok, például Dél-Korea, de az Európában a legnagyobbnak számító német piac is. A Mammut ezért már kétszer költözött a német leányvállalat 1987-es megalapítása óta.

A múltban a Mamut két fő európai raktárral rendelkezett, Seonban és Memmingenben. Helytakarékossági okokból mindkét raktárat külön épületekben helyezték el. A vámkezelésre akkor került sor, amikor az áruk beléptek a raktárba, de ez azt jelentette, hogy amikor a készletszintet optimalizálni akarták, másodszor is szükség volt vámkezelésre. A két raktár redundáns működése mellett tehát a különféle raktárhelyiségek is nagyban növelték a komplexitást.

Stratégiai okokból, és mivel a forgalom mintegy 70%-át külföldön, elsősorban az Európai Unióban realizálják, az új disztribúciós központ Németországban épült fel. Az új koncepcióval az épületekre és a logisztikára fordított 27,5 millió eurós teljes beruházást 25 millió euróra csökkentették. Mivel a helyigény 30 000 m3-rel (160 000-ről 130 000 m3-re) csökkent, az építési költségek is mérséklődtek. A nagyobb épület és a megnövelt alapterület miatt a manuális raktár költségeit 22,5 millió euróra becsülték, de a magas szinten automatizált megoldással ezt 15 millió euróra csökkentették.

A raktár bővíthető, így az elkövetkező évek forgalomnövekedését is ki tudja szolgálni. A Dematic által megfogalmazott megoldásban a 90 000 m3-es nagypolcos automatikus raktárban csak minimális fűtési és a világítási költségek merülnek fel. A manuális raktárral a Mammutnak magasabb munkaköltségekkel kellene számolnia a több munkatárs és a hatalmas fűtési költségek miatt, mivel minden raktárhelyiséget legalább 18 °C-ra fel kell fűteni. A Dematicnak csak 17 hónapja volt az új raktárrendszer megvalósítására a szerződés aláírásától az üzemeltetés megkezdéséig. A Mamut nagy célokat tűzött ki maga elé: az ellátási lánc szerkezeti átalakítását, új folyamatok bevezetését, valamint a különféle raktárhelyiségek felszámolását és a tevékenység Wolfertschwendenbe történő költöztetését.

Kivitelezés

Az új raktár vizuálisan és műszaki szempontból is lenyűgöző. A fekete kockát idéző épületkomplexum új mércét állított fel az építészetben. Energetikai szempontból az épület megfelel a „Zöld Épületekre” vonatkozó szabványnak. Az épületet ennek megfelelően vastag szigeteléssel, valamint intelligens, hővisszanyerő hűtési és szellőztető rendszerekkel, illetve innovatív fűtőberendezéssel és intelligens energiagazdálkodással szerelték fel.

A folyamat

A bejövő áruk zónájában a kartondobozokat közvetlenül a konténerből manuálisan a szállítószalagra helyezik, majd vonalkódok segítségével automatikusan beazonosítják azokat kicsi (400 × 600 mm) vagy nagy (800 × 600 mm) kartondobozokként. A dobozban lévő darabszám a vonalkódban szerepel, amit méréssel ellenőriznek is. A szállítás során megsérült vagy nem egyértelműen osztályozható kartondobozokat újracsomagolják.

Az összes kartondobozt először a hatfolyosós, automatikus, 140 000 férőhelyes alkatrészraktárban helyezik el. A RapidStore ML20 típusú hat tároló és kitárazó gép egyszerre két kisebb dobozt képes kezelni, és főhelyenként hármas mélységben képes tárolni azokat. Ebből a célból minden egyes ASRS-hez megfelelő emelőszerkezet, valamint emelőcsúszka tartozik, egy második emelőberendezés pedig bővítési opciónak számít. A kisalkatrészek raktára adott esetben tartaléknak is számít: a kigyűjtéshez szükséges termékeket innen mozgatják a Multishuttle-be. Csak a nagy kartondobozokat szállítják közvetlenül az automatikus kisalkatrészraktárból a kigyűjtő zónába. Ez utóbbi dobozok részleges kartondobozokként is tárolhatók. Az automatikus kisalkatrészraktár ugyanakkor az előre felcímkézett vevődobozok ideiglenes tárolóhelyeként is szolgál, amelyeket keresztirányban folyamatából közvetlenül a kiszállítási területre lehet vinni. Ez azt jelenti, hogy miután a kartondobozokat manuálisan eltávolították a konténerből, az üzemeltető már csak akkor kerülhet újra kapcsolatba azokkal, ha a szállítócímke nem megfelelő minőségű.

A rendszer középpontjában a négyfolyosós Multishuttle Captive kigyűjtő raktár található, tizenkét tárolószinttel és 20 000 tárolóhellyel. Mindegyik tárolószint saját anyagmozgató rendszerrel rendelkezik, és minden folyosónak saját emelője van, így a be- és kitárazás a különböző szinteken párhuzamosan kezelhető, óránként és folyosónként akár 600 dupla ciklus áteresztőképességgel.

A Multishuttle rendszernél csak azokat a mennyiségeket tartják raktáron, amelyeket belátható időn belül ki is gyűjtenek majd. A kigyűjtő raktár magassága tehát mindössze a fele az automatikus kisalkatrész-raktár magasságának, így a rendszer a szinten is elhelyezhető volt. Ezáltal a földszinten több hely maradhatott szabadon a bejövő áruk és a szállítási funkciók számára.

A sorrendet meghatározó toronyban a Multi-Shuttle-ből vett különféle megrendelésekhez tartozó dobozokat előválogatják és összenyomják, hogy azokat a kívánt sorrendben továbbítsák a közvetlenül a torony mögött elhelyezkedő komissiózó állomásokhoz. Először a nehezebb tárgyakat válogatják szét, majd ezután következnek a könnyebb termékek, például a ruhák, amelyeket méret és szín szerint lehet szétválogatni, így később a kiskereskedelmi egységben már a megfelelő sorrendben csomagolhatók és pakolhatók ki.

A Pick-by-Light rendszer segítségével egyidejűleg akár négy megrendelés is feldolgozható mind a négy kigyűjtő állomáson. E célból a munkatársak egyértelmű utasításokat és egyedi fényjelzéseket kapnak a képernyőn keresztül a három csomagolóállomáson. A világító számok azt is jelzik, hogy hány darabot kell eltávolítani a nemrégiben az állomáshoz szállított kartondobozból. Ha a mennyiség visszaigazolódik, a dobozt visszaszállítják az automatikus kisalkatrészraktárba, vagy visszaküldik a Multishuttle-hez, amennyiben az egyik doboz egy új megrendeléshez is szükséges.

Ha az ügyféldoboz megtelt, a kezelő a képernyőn ad utasítást annak félretolására, és egy új ügyféldobozzal kezd el foglalkozni. Ezáltal munkaállomásonként óránként mintegy 400 megrendelés dolgozható fel, átlagosan három tétellel számolva.

A Mammut lényegében két csúcsidőszakkal számol, amelyek során a kereskedőknek meg kell kapniuk az új kollekciókra leadott előrendelésüket. Ezért a szállítások csaknem 80%-a előre tervezhető. Logisztikai szempontból ez nem tűnik nagy kihívásnak, de problémát jelent, hogy gyakran viszonylag kevés árucikkdoboz létezik, és minden megrendelés esetén ezekre van szükség.

Néhány megrendelést előzetesen fel kell dolgozni a szolgáltató állomáson a testreszabott címkézés céljából. Az állomás közvetlenül a kigyűjtő állomások mellett található, és az automatikus szállítószalaghoz csatlakozik. Itt speciális vagy egyedi méretezésű és dizájnú címkéket tesznek az árukra, eltávolítják a ruhaakasztókat, vagy speciális kartondobozokat használnak. A feldolgozott áruk ezt követően saját termékszámot kapnak, amit adott vevőhöz rendeltek.

A kigyűjtő állomástól a megrendelés lifttel jut le a földszinten található négy csomagolóhelyre, ahol a munkatársak szállítóleveleket és más szállítási okmányokat tesznek a kartondobozokba, szükség esetén kipárnázzák az árut, és végül címkét ragasztanak a lezárt kartondobozra. Az európai logisztikai központban a termék az utolsó utazást a szállítószalagon teszi meg vagy a palettázó állomásra, ahonnan teherautók viszik tovább, vagy – Németországba vagy Svájcba induló szállítmány esetén – a két teleszkópos szállítószalag egyikéhez kerül a kiszállítási zónában.

„Ez egy sikeres együttműködés volt. Számunkra a Dematic nemcsak egy a beszállítók közül, hanem egy hosszú távú stratégiai és alapvetően fontos partner.” Josef Lingg, a Mammut Sports Group ellátási lánc vezetője

A rendszert a Dematic Material Flow Controller (MFC) vezérli. A szoftver fogadja a megrendeléseket a Raktárkezelő Rendszerből (WMS), kiszámítja az útvonaltávolságokat, valamint prioritás, sorrend és állapot szerint állítja elő és kezeli a szállítási rendeléseket. Az MFC ezenkívül felügyeli a szállítószalag-rendszert, és ellenőrzi annak állapotát. A megrendelések kiadásakor figyelembe veszi a szűk keresztmetszeteket, a tényleges kapacitást és bármilyen esetleges zavart. Az ember és a gép közötti kommunikáció a raktárirányító állomáson zajlik a Logistics Cockpit segítségével. A raktárvezető minden információt lekérdezhet a teljes rendszer aktuális állapotáról, és hatékonyan felügyelheti a folyamatokat és a funkciókat.

Az eredmény

Az elosztóközpont az ütemterv szerint november 1-jén kezdte meg működését. Mindkét partner sikeresen túljutott a buktatókkal teli bejáratási időszakon. A Mammut szolgáltatási szerződést is kötött a rendszerszolgáltatóval a szervizelés és a karbantartás, valamint a rendelkezésre állás biztosítása érdekében.

Műszaki adatok:

  • 6 folyosós automata raktár az apró alkatrészekhez Dematic RapidStore ML20 ASRS raktárlogisztikai rendszerrel és 140 000 férőhelyes, hármas mélységű tárolással
  • 4 folyosós Multishuttle 2 Captive kigyűjtő 12 szinttel és 20 000 tárolóhellyel, óránként és folyosónként akár 600 dupla ciklus
  • A sorrendet meghatározó torony lehetővé teszi a kartonok kívánt sorrendben történő előzetes válogatását, összenyomását és szállítását (például értékesítésorientáltan, vagy alul a nehéz áruk)
  • 4 ergonomikus kigyűjtő állomás képernyőkkel és Pick-by-Light kijelzőkkel
  • Óránként és munkaállomásonként mintegy 400 megrendelés teljesítése
  • Egy munkaállomás az ügyfélspecifikus címkézéshez
  • 4 csomagoló állomás a szállítás előkészítéséhez

Előnyök:

  • Konszolidált raktármegoldás a memmingeni telephelyen
  • Magas szinten automatizált rendszer anyagmozgató berendezésekhez, 33%-os költségcsökkentés a manuális munkavégzéshez képest
  • Csaknem 20%-kal kisebb alapterület és alacsonyabb építési költség függetlenül attól, hogy van-e elegendő hely a bővítéshez
  • Alacsonyabb bér-, üzemeltetési és energiaköltségek, felgyorsítva a beruházás megtérülését
  • Hatékony folyamatok az ellátási láncban
  • Az új Dematic Multishuttle 2 lehetővé teszi a kartondobozok tálcák nélküli kezelését
  • Homogén kigyűjtés és csomagolás
  • A kartondobozok és göngyölegek szekvenált betárazása lehetővé teszi a hatékony, előre meghatározott szabályok szerinti kigyűjtést
  • A 13:00 óráig érkezett megrendelések még aznap feldolgozhatók és összeállíthatók a kiszállításhoz

Vége

www.still.hu

 

Kapcsolódó cikkek:

Raktárháborúk 1. rész

Raktárháborúk 2. rész

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
MŰSZAKI ÁLLÁSBÖRZE




Média Partnerek