Innováció, digitalizálás és munkabiztonság

Kérdezzen a TechMonitor szakértőjétől!

2019. február 26., kedd, 06:00

Címkék: célgépek Chemplex Chemplex cserép gépgyártás hajtás hajtásrendszer hajtástechnika mezőgazdaság mezőgazdasági gép

Közkedvelt rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.

Az innovatív tervező- és gépészmérnökök korát éljük: kigondolod, hogy mire van szükséged, keresel egy profi tervezőmérnököt, aki papírra tudja vetni a legvadabb álmaidat is, és megépíti a gépet. Még szerencsésebb a helyzet, ha van egy hajtástechnikai szakértő társa, aki ismeri az igényeidhez passzoló kulcstechnológiákat. Ha így van, akkor már majdnem biztos a siker.

Fiatal mérnök korom óta ügyfelem Dipl.-Ing. Árpád G. Mészáros, aki 2016-ban eldöntötte, hogy Magyarországról fogja Európa dísznövény- és palántatermelőit új, modern technikával ellátni – ahogy mondta, „megérett az idő egy olyan újdonságra, amelyre már régóta várnak a kertészek”. Sok gépet gondoztunk már közösen, most is engem kért fel szakértőnek a projektjéhez. Amikor tervezői oldalról elkészült a gép, hozzá kellett tennem azt a műszaki tartalmat, amitől az olyan lesz, amilyennek Mészáros úr megálmodta. Az új gép számítógépe több aszinkronmotort és két szervomeghajtást vezérel és hoz finom összhangba, így éri el a 2 500–12 000 cserép/óra teljesítményt.

 

Kis kitérő nem kertészmérnököknek

Milyen gépekről is van szó? Mire jó a cseréptöltő és palántázógép? Nyugat-Európában a kertészetek magas szinten automatizáltak. Egy évi 5–10 millió palántát és növényt feldolgozó kertészet inkább egy modern biotechnológiai üzemhez hasonlít, mint egy hagyományos, csendes üvegházhoz. A palántákat több lépésben átültetik, és 3–6, vagy 12 hónap múlva szállítják ki a nagy üzletláncokhoz. A cserepes növényeket aztán az áruházban mi is megvásárolhatjuk. Ezeknek a cserepeknek a töltését végzik magas termelékenységgel a cseréptöltő gépek.

A sok fejlesztés ellenére a mai napig még jellemzően egy egyszerű, de igen megbízható technológia áll a kertészetek rendelkezésére. Mivel az elektronika és a digitalizálás, a komputertechnika rohamosan fejlődik, Mészáros úr újragondolta ezt a munkafolyamatot, és az új gépébe olyan mechanikát álmodott meg, ami ezt a gépet jövőkompatibilissá teszi.

Mészáros úr (balról) a tervező és kivitelező csapattal, háttérben a géppel

Úgy képzeld el ezt az egészet, hogy van egy lineáris pálya, ami mozgatja a cserepet, egy garat, ami adagolja a földet, és egy fúró, amely a betöltött földet kissé tömörítve megfúrja. Kell egy kezelő, aki figyeli a töltést, és manuálisan pótolja a kifogyóban lévő földet vagy cserepeket. A legtöbb gondot és időt a cserépméret váltása okozza, ami a régi gépeken – szerszámokkal – félnapos szerelést és állítgatást igényel. Ez a szaktudás a legtöbb helyen nem áll rendelkezésre magas szinten. De nem is ez a kertész dolga, hanem az, hogy jól nőjön a muskátli.

A mostani gép intelligens és kifinomult. A beállítások 80%-át a vezérlés lelkét jelentő számítógép végzi el. Pontosan mér, ezáltal cserépméretenként jól kalkulálható az előre betöltendő föld mennyisége, ami többek között azt is lehetővé teszi, hogy elsődleges paraméterként pl. a termelési célt adjuk meg. Amennyiben a gép eléri a beállított célszámot, pl. 100 000 db cserép megtöltését, akkor ezt jelzi a kezelőjének. Figyeli a föld és a cserépkészlet mennyiségét, és jelzi az esetleges pótlásra vonatkozó információkat. A cserépméret-paraméterek 8–24 cm-ig egy érintőképernyőn egyetlen érintéssel megadhatók.

A kétszintes programstruktúrával rendelkező vezérlő ipari PC-t érintőképernyővel tették a tervezők még komfortosabbá. Az egyik programszinten a kezelő egyetlen érintéssel adhatja meg a termelés paramétereit, a másikban a tulajdonos és a szerviz állítja be a teljesítményt, valamint módosíthatja a beállításokat.

A célt teljesítettük, a meghajtásaink jól vizsgáztak. A tervezőcsapat kiküszöbölte a régi gépek hátrányát, a hosszadalmas és bonyolult, nagy figyelmet igénylő átállítási procedúrát. Az új gép alaptípusán alig kell paramétert mechanikusan állítani, és egyedi igények szerint továbbfejleszthető. Az összes folyamat ellenőrizhető, mérhető és befolyásolható, és a statisztika visszamenőleg is elérhető.

A gép világpremier. Ilyen elvű és működésű gép ebben az ágazatban még nem létezik, éppen ezért a Németországi Szabadalmi Hivataltól jogvédelmet kapott. Öröm volt egy ilyen innováción dolgozni. Hajtástechnikai oldalról biztosítottuk a gépet, rászámoltam, ahol kellett, túlméreteztem, hogy hosszú távon megbízható munkatárs legyen belőle. És akkor drukkolunk, Mészáros úr. Örülünk, hogy mi is hozzájárulhattunk ahhoz, hogy nyíljanak a virágok! Jöhet a tavasz!

Mészáros úr saját elképzelését kollégáival megtervezte, és kivitelezte a prototípust, maga mellé állított engem is, és mondhatom, hogy minden tudásomat bevetve, teljes erőbedobással álltam bele a feladatba, hogy ez a gép verhetetlen legyen. Biztatlak, hogy légy kreatív, innovatív és agilis, majd ne habozz, vágj bele, kövesd Mészáros úr példáját!

Kiss László

Sorozatunk hagyományának megfelelően megszólaltatunk egy nagy tapasztalattal rendelkező gépépítő kollégát is, jelen esetben Mészáros G. Árpádot, a KERN & DRIVE GmbH ügyvezető igazgatóját.

1991-től 25 éven át dolgoztam a németországi Mayer cégnél, amely a cserépkultúrában nevelt növényekhez gyártott első osztályú cseréptöltő gépeket. Ez egy relatíve kicsi piac, de ezzel együtt is csak Európában 20 000 kertészet van, ahol ilyen gépeket alkalmaznak. 2016-ban alapítottam meg a cégemet Győrben, és nekiláttam a gépek általam problémásnak gondolt rendszereinek optimalizálásához. Egy multinacionális cég esetében jóval nehezebb a meglévő berendezéseken változtatni, hiszen ezernyi gép található az ügyfeleknél, amelyek mindegyikéhez köteles a cég pótalkatrészeket biztosítani, a tervezésnek tehát meg van kötve a keze. A tiszta lappal indulás azonban lehetőséget adott a gép újratervezésére.

A 60-as, 70-es években jelentek meg a kertészetekben az első gépek, amelyek még jórészt csak mechanikus funkciókat tartalmaztak, és ez az elv nagyjából napjainkig megmaradt – hasonlóan a mai robbanómotorokhoz, amelyekben az elv több mint 100 éve változatlan. Az új konstrukciót egy éven át terveztük, majd meg is építettük a prototípust, ami éppen egy kertészetben van hosszú távú teszten. Tavasszal megkezdődhet a gép sorozatgyártása.

A mechanikus megközelítést elvetettük, és a meghajtásokat a robottechnológiából adaptáltuk. A korábbi konstrukciók aszinkronmotorjait szervomotorokra cseréltük. Az érintőképernyőn programozható a cserépméret, és a gép a beállított gyártási darabszámmal és cserépvolumen-számítással mérni és adagolni tudja a földmennyiséget, képes beállítani a fúrás irányát és mélységét – mindezt a korábbi gépeken külön állítani kellett a termelés leállításával. A korábbi gépek kapcsán állandóan felmerültek munkavédelmi aggályok is, hiszen a munkatársak egy forgóasztalt álltak körül, amit értelemszerűen nem lehet elzárni tőlük. A mi cseréptöltő gépünkben nincs forgóasztal, hanem az emberektől elzárva, lineárisan mozgatjuk a cserepeket. A mi megoldásunk inkább már robotnak számít, nem egy hagyományos cseréptöltő gépnek.

Amikor egy cég új fejlesztésbe kezd, aranyat ér egy olyan partner, amelyik problémamegoldó képességgel bír. Kiss László és a Chemplex Kft. hozzáállása rengeteg pluszt jelentett a munkában, és az információcsere hasznossága a végeredményben is megmutatkozott. Nem elhanyagolható az sem, hogy a Chemplex Kft. kínálatában gyakorlatilag minden hajtástechnikai elem megtalálható, így elegendő volt egyetlen beszállítóval tartani a kapcsolatot.

Új kérdések és új válaszok a TechMonitor következő lapszámában!

Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!

Kapcsolódó cikk:

Tudod, mi a menő? Megmondom neked: az, ha célgépépítő vagy, és nem húzol szerelőnadrágot!

Építs pöpecül működő gépeket, és formáld az ipart!

Élvezed, amit csinálsz?

Merj nagyot álmodni! – 2. rész

Merj nagyot álmodni! – 1. rész

Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort

Lesz belőle masina?…avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket

Kényelem az iparban: vezeték nélküli vezérlések

Te mire teszed a tétet?

Szívesen lapátolsz? Persze, de inkább hajóban!

Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel, és miért?

Így vágd haza a géped – megszokásból!

Keresse ki a csillagjegyét, és olvassa el a tanácsomat Önnek!

Magyarországon minden gép működjön!

Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!

Mennyi egy házi macska átlagéletkora?... avagy két lépés, ami meghosszabbítja a homlokkerekes hajtómű élettartamát

A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe

Nem kell mindig PLC!

Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója az emelőn?

Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?

Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?

Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről

​A kúpkerekesen nem fog ki semmi!

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

Mire nem jó a csigahajtómű?

Mi a trükkje a megfelelő hajtóműtípus kiválasztásának?

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
MŰSZAKI ÁLLÁSBÖRZE




Média Partnerek