2019. február 01., péntek, 06:00
Címkék: Chemplex hajtás hajtásrendszer hajtástechnológia Motovario villamos hajtás
A legtöbb cég szeret villogni az érdemeivel, a sikereivel – különösképpen, amikor évfordulót ünnepel. Ehhez képest kevesen mesélnek a botlásaikról, pedig a szakmai kudarcok tanulságosabbak és szórakoztatóbbak is lehetnek.
A Chemplex (tudod, a hajtástechnikai cég, a Motovariós) 15. évfordulója apropóján most ahelyett, hogy referenciákkal és menő gépcsodákkal terhelnénk a retinádat, inkább néhány sokkoló antiszakértő-történetet mesélünk el. Azokat, amikből magunk is sokat tanultunk. És így utólag visszagondolva, az tett bennünket azzá, amik – és akik – vagyunk, hogy mindig beleálltunk a hibákba, és addig toltuk, amíg a jó megoldás meg nem született.
Lényeg, a lényeg: ne törj le, ha valami nem úgy jön össze, ahogy tervezted. Itt a bizonyíték, hogy egy szakmailag topon lévő csapat is tudott néha úgy eltolni munkákat, hogy nem győztük magunk után a tüzet oltani!
A kezdet kezdetén megbízást kaptunk egy alumíniumszerkezeteket gyártó cégtől, hogy alakítsuk át úgy a gépét, hogy amikor azt lekapcsolják, a forgatott tengely álljon meg, és tartsa meg a pozícióját. Erre a feladatra tisztán látszott, hogy fékes motorra lesz szükség, de az ügyfelem lebeszélt róla, mondván, hogy fölösleges túlbiztosítás, és törekedjünk most a gyorsaságra, mert az a legfontosabb szempont.
Összesen 4 db ilyen gép volt, 40-es áttételű csigahajtóművet választottunk ki a feladatra. Nos, elkészültünk, átadtuk a gépet, a próbaüzem is briliáns módon sikerült. Majd másnap hívtak, hogy konkrétan nem tudnak dolgozni a gépekkel. Gyakorlatilag az történt, hogy amint a gépet munkára fogták, alaposan megpakolták, és a megterhelt rács továbbforgatta a tengelyt, és szépen engedte tovább a tömeget. Kiderült, hogy mégiscsak szükség lett volna azokra a fékes motorokra. Nagy kapkodás árán beszereztük a fékes motorokat, és egy életre megtanultuk azt, hogy feltételezéseknek nem dőlünk be. A fékes motorokat beépítettük, és a gépek ma is kiválóan működnek.
Nem kell hozzá más, csak:
Festékkeverő berendezésre kaptunk megrendelést (akkor még nem volt kényelmes raktárunk és műhelyünk, ahol az előzetes szerelési munkákat és próbaüzemeket elvégezhettük volna, ezért az ügyfél telephelyén történt az összeszerelés). Az összes gépelemmel és alkatrésszel napokra levonultunk a helyszínre, konkrétan egy alföldi településre, és lázasan szereltünk. Késő este volt már, amikor elérkezett az első berregtetés ideje. Alacsony fordulatszámon hajtottuk meg a keverőtengelyt, ami csodálatosan működött. Dolgozott az adrenalin, és gondolkodás nélkül tekertem egyet a potméteren, hogy megnézzem, mennyit bír.
A 100 mm átmérőjű, tömör keverőtengely abban a pillanatban, mint egy harang, kongatta meg tartály falát. Bennünket levert a víz, és tudtuk, hogy vége mindennek. Azt is tudtuk – hiszen szakmánk egyik fontos mantrája –, hogy keverőtengelyt magas fordulaton folyadék nélkül sosem forgatunk meg. És mi mégis megtettük…
Mindez persze egy januári péntek este, amikor sehonnan semmilyen segítségre nem számíthatsz. Vert seregként vonultunk haza, de elszántak voltunk, mint mindig. Kialudtuk magunkat, és két nap megfeszített munkával kijavítottuk a hibát. Új tengelyt kellett gyártanunk. Mindezt abban az időszakban, amikor a festékgyáraknak minden nap számít, hiszen el kell kezdeniük termelni a tavaszi szezonra. A berendezés egyébként a mai napig rendületlenül keveri a festéket. Fáradtan könnyen hibázol. Nem éri meg.
Neked sikerülne egy bevonatos keverőszárat gyakorlatilag 2 nap alatt teljesen feloldani egy tartályban úgy, hogy szinte semmi ne maradjon belőle? Amikor szóltak, hogy gáz van, mi is értetlenül álltunk a dolog előtt. Gyakorlatilag a 2 napja átadott keverőberendezésünk keverőszárát az agresszív közeg lebontotta. A helyszínre siettünk, hogy kicseréljük, de nem nagyon volt mit cserélni. Itt azért nem mi voltunk a teljesen figyelmetlenek, mert elég jó bevonatot készítettünk, ráadásul a bevonat gyártója azt állította, hogy jó lehet. Abban tévedtünk, hogy elhittük, és nem ellenőriztük. A közeg pedig annyira agresszív volt, hogy a vegyszerálló bevonat napok alatt füstölt el. Ma már ezt úgy csináljuk, hogy egy vaslemezre kenünk különböző bevonatokat, elküldjük a megrendelőhöz, hogy csináljanak rajta teszteket. Ha a teszt oké, akkor indulhat a gyártás. Nem hiszünk el többé senkinek semmit, csak a saját tapasztalatunkban bízunk.
Aki dolgozik, az hibázik, és a hibáink által egyre okosabbak és bölcsebbek leszünk. Az ügyfeleinket is a hibáikkal együtt szeretjük, és ők is a hibáinkkal együtt fogadnak el bennünket. Nem kell tökéletesnek lenni, mert úgysem sikerül, viszont törekedni kell rá, és tanulni a hibából. Boldog 15. születésnapot, Chemplex Kft.!
Köszönjük, hogy velünk tartottál! És ha hajtástechnikai kérdésben segíthetünk, tudod, hol találsz bennünket: www.chemplex.hu.