Földkerülő versenyben az energialáncok

Költségcsökkentés az élettartam maximalizálásával

2017. január 13., péntek, 06:00

Címkék: anyagmozgatás energialánc Hamburger Hungária Kft. híddaru igus kábel karbantartás papír papírgyár papírgyártás vezetékek

Magyarország legnagyobb hullámpapírgyártója egyben az ország legjelentősebb környezetvédelmi egységének tekinthető, hiszen kizárólag hulladék papír felhasználásával állít elő hullámalappapírt. A Hamburger Hungária Kft.-hez tartozó dunaújvárosi papírgyár költséghatékony működésének egyik letéteményese a modern raktárlogisztikai rendszer. Az anyagmozgatást végző négy híddaru energialáncainak tervezett cseréje az újrahasznosítás egész folyamatába bepillantást enged.

A közvetlenül 1 100 alkalmazott foglalkoztató Hamburger Hungária Kft. a Dunapack Kft. papírgyártási tevékenységének továbbvivőjeként 2009-ben kezdte meg termelőtevékenységét. Az évente megközelítőleg 700 ezer tonna hulladék papír újrahasznosítása az ún. foszlatással kezdődik, aminek során az víz és mechanikus energia segítségével rostjaira bomlik. A legdurvább szennyeződések drótfonattal – a szakzsargonban copffal – történő eltávolítása után a massza durva- és finomosztályozáson esik át, ahol az idegen anyagok elválnak a rosttartalomtól.

A rostszuszpenziót a felfutószekrény oszlatja el egyenletesen a szitán, majd vákuum segítségével kezdődik a víz eltávolítása, ami után a papírpálya kb. 20%-os szárazanyag-tartalommal jut a prés szakaszba. Itt a papír szárazanyag-tartalma a mechanikus préselés hatására 50%-ra növekszik, ami tovább emelkedik a szárítócsoportokban, kb. 140°-os hőmérsékletű hengerekkel elért párolgás hatására. A felületkezelés során a papírra enyv és keményítő kerül: keményítő mindkét oldalra, enyv csak a fedőréteg oldalára. A felületkezelés során felvitt nedvesség eltávolítása után a papír eléri a végleges, 7-9%-os nedvességtartalmát.

A papírgép végén a papírt ezután a tambúrra tekerik fel, amit a tekercsvágó gépbe helyeznek, ahol az áttekercseléskor kések segítségével a tekercset a kívánt szélességre vágják. A kész tekercseket csomagolás és azonosító címkézés után a készáruraktárba szállítják. A cég raktárnyilvántartó rendszere pontosan nyomon követi, hogy a raktárban melyik torony hányadik tekercse milyen vevőhöz kerül majd kiszállításra. Egy kamion beérkezésekor a híddaruknak a tornyokat optimális sorrendben kell megmozgatniuk, hogy a megfelelő tekercset a legrövidebb idő alatt a kamionhoz szállítsák.

A híddaruk tervezett karbantartása

A híddarut hét évvel ezelőtt a DEMAG ausztriai képviselete helyezte üzembe, és közvetlenül a németországi igus központból érkezett az eredeti energialánc is. 2016 folyamán a 3. számú daru energialánca hibásodott meg, ennek kapcsán nem csak az energialánc, de az összes érintett kábel cseréje megtörtént. „A DEMAG romániai képviseleteként 2011-ben kaptuk meg a magyarországi képviseleti jogot is, 2013-tól kezdve pedig a Hamburger Hungária Kft. raktárrendszerében működő híddaruk karbantartása is a mi feladatunk. A darukat háromhavonta egy-egy napra vonjuk ki a működés alól, és ezalatt végezzük el a szükséges munkálatokat” – jelentette ki Gödri János, a szegedi Elmas Daru Kft. ügyvezető igazgatója.

A láncot az elmúlt hét évben egyszer kellett javítani, de nem működési hiba miatt, hanem valamilyen külső behatás okozta mechanikai törést kellett korrigálni. A tervezett karbantartás közeledtével az energialánc várható élettartama is a végéhez közeledett, és az igus hazai képviselete kapott megbízást annak cseréjére. A kopófelületek ellenőrzése során kiderült, hogy azok még jóval határértékek felett voltak, de a teljes biztonságot már nem lehetett rájuk garantálni: ennyi idő elteltével a csapfuratkapcsolatok kissé megkopnak, ennek hatására pedig a keresztelemek is meglazulhatnak. „A raktár teljesen automatikusan működik, az energialánc esetleges meghibásodására tehát csak akkor derülne fény, ha már szakadna a kábel és leállna a teljes anyagmozgató rendszer. Egy ilyen pontosan ütemezett logisztikai rendszernél, mint ami Dunaújvárosban működik, ez komoly veszteségeket okozna” – vezetett be minket a működés részleteibe Gödri János.

A daruba eredetileg az E4-es széria egy korábbi energialánca lett beépítve, amit most az új generációs E4-1 szériához tartozó modell fog kiváltani. Hosszanti csúszópályás alkalmazásoknál ez a robusztusabb modell 20%-kal hosszabb élettartamot garantál. A lánc rádiuszát meghatározó és annak stabilitását adó úgynevezett stop dogok korábban vízszintes elrendezése az E4-1 szériában függőlegesre változott, ami erőelosztás szempontjából jóval kedvezőbb a lánc számára. Az ötéves ciklus alatt a daruk intenzív kihasználása közel 48 ezer km-es úthosszt jelent majd az energialáncok számára – Föld körüli út nem csekély ráadással!

„A várható működési feltételek nem indokolták különleges verziók alkalmazását: a működés szobahőmérsékleten történik. Ismeretes volt előttünk, hogy milyen kábeleket kell majd a futómacskához megvezetni. Mivel automata daruról beszélünk, elég sok jel- és adattovábbító kábelt kellett betervezni. A láncot a várható töltőtömeg, kábelátmérők, a működési sebesség és a húzó- és zömítőerők ismeretében választjuk ki” – ismertette a folyamatot Karasz Krisztián, az igus Hungária Kft. műszaki tanácsadója.

Energialánc: kompakt, üzembiztos megoldás

„A leginkább elterjedt úszókábeles alkalmazások ugyanilyen mértékben el tudnak öregedni, volt már példa arra, hogy a sok hajlítás hatására a kábelek között átütések történtek, ami megzavarta a vezérlést, és nagyon nehéz volt megtalálni a hiba okát. Az energialánc esetében maga a vezetőlánc veszi fel a nagyobb erőket, így megnő a kábelek élettartama, és több kábel megvezetése válik lehetségessé. Az energialánc további előnye, hogy a daru felső részén futtatható végig, így bármikor hozzáférhető. Az úszókábeleket az esetek többségében a daru oldalán vezetik végig, ami egy jól kihasznált raktárépület esetében nagyon nehezen megközelíthető helyet jelent. Vannak darutípusok, ilyen például a DEMAG V széria, amely kimondottan energialáncos alkalmazásokat támogat, de annál a terméknél is lehetséges az úszókábelek felszerelése. A döntést az ügyfél hozza meg. Egyszerűbb daruk esetében az úszókábel olcsóbb lehet, bonyolultabb alkalmazásokban már előtérbe kerülhet az energialánc, de sok függ a későbbi működési feltételektől is” – összegezte tapasztalatait Gödri János.

A Hamburger Hungária Kft. raktárépületében az úszókábelek számára akadályt jelenthettek volna az esetenként magasra halmozott tekercsek, másrészt a rengeteg adatkábel megvezetése sem lett volna egyszerű azzal a módszerrel. Az energialánc viszont biztonságos megoldást kínált mindkét problémára. A legfontosabb szempontnak az számított, hogy a rendszer minél kevesebb helyet foglaljon el, de az igus standard megoldásokkal rendelkezik a kompakt kialakításokhoz is. „Új installációk esetében mindig hagyunk 20% pluszhelyet esetleges további kábelek behúzására – például későbbi automatizálási megoldásokhoz. Az utólag bekerülő kábelek jellemzően kis átmérőjű kommunikációs buszkábelek, de a 20% tartalék akár egy vastagabb motorkábel elhelyezését is lehetővé teszi” – folytatta Karasz Krisztián.

Az energialánc a futómacska felhelyezése után kerül majd beszerelésre. Kisebb, akár kétméteres darabokban is fel lehet juttatni a rendeltetési helyére, és a darabok a darun is összeállíthatók. A ki- és beszerelésre a tervek szerint nyáron, egy tervezett leállás során kerül majd sor, és a négy darun mindössze két munkanapot vesz majd igénybe az összes energialánc cseréje. A zavarmentes működés érdekében a Hamburger Hungária Kft. maximális biztonságra törekszik, ezért vezetőláncot is cserél, ami a helyszíni szemle alapján még nem lett volna feltétlenül szükséges. A karbantartási költségek csökkentése érdekében felmerült az energialáncban a statikus kábelek alkalmazása, de a mérési jegyzőkönyvekre alapozott szakvélemény szerint ilyen igénybevétel mellett csak a dinamikus kábelek alkalmazása tudja garantálni a maximális üzembiztonságot. A kis emelkedéssel csavart statikus kábelerek nem bírják a kis rádiuszon történő több millió ciklusos hajlítást: a külső paláston lévő erek állandóan nagy húzást kapnak, a belső paláston lévők pedig megpróbálnak kitörni a kábelköpeny alól, ez vezet ahhoz, hogy a kábel előbb dugóhúzó alakot vesz fel, majd kibújik egy ér a köpeny alól, ami előbb-utóbb rövidzárlatban végződik.

Az igus Chainflex rendszerének a lényege a kötegsodrat, aminek során a kábelereket többszörösen megsodorják, erre hézagkitöltő extrudálással viszik fel a belső köpenyt, így a pászma később már nem tud mozogni. Árnyékolt kábelek esetében erre kis emelkedésű árnyékolás került, ami azt biztosítja, hogy a kábel meghajlított állapotban is optikai fedettséget biztosítson. Erre a szerkezetre kerül fel a három speciális keverékekből álló kopásálló köpeny a felhasználás módjától függően.

Kábeltesztelés

Az igus tesztlaboratóriuma tavaly 2 000 m2-re növekedett, és kábelek minden várható alkalmazási környezetét kiválóan le tudja modellezni. „Nem becsült, hanem mért élettartamot tudunk küldeni, de a kábelekről a döntést az ügyfél hozza. A minőség nem olcsó, a versenytársainkhoz hasonlítva a termékeink drágának mondhatók, de évről évre növekszik a kábelforgalmunk, mert a váratlan leállások sokkal többe kerülnek, mint amennyit egy olcsóbb kábellel meg lehet takarítani” – vonta le a következtetést Karasz Krisztián.

A hidak építése során egyelőre jóval nagyobb arányban fordulnak elő úszókábeles, mint energialáncos megoldások, de az élettartam-számítások és, ami ennél is fontosabb, az éveken át tartó üzembiztos működés idővel a szkeptikusokat is segíthetnek meggyőzni az energialáncok előnyeiről.

www.elmasdaru.hu

www.igus.hu

www.hamburger-hungaria.com


Energialánc: tények és adatok

Rendszer

E4.1 E-Chains®

Széria

E4.56 széria

E-Chain®

E4.56.25.250.0

Belső szélesség

250 mm

Rádiusz

250 mm

Külső szélesség

284 mm

Belső magasság

56 mm

Működési hőmérséklet

–5 °C és +40 °C között

Lehetséges szennyező anyagok

Hegesztési fröccsenés, papír- és üvegpor

Gyorsulás

0,6 m/s²

Sebesség

1,6 m/s

Súly

6,96 kg/m

Úthossz

25 700 mm

 

Az energialánc 5 éves számított élettartama 925 834 kettős löketet feltételez, ami összesen 47 587 kilométer futásnak felel majd meg.

 

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
MŰSZAKI ÁLLÁSBÖRZE




Média Partnerek