Beszerzés másodpercek alatt

Aki kimarad, lemarad: az iparban is forgalomnövekedést hoz egy ügyfélbarát online értékesítési csatorna

2018. december 09., vasárnap, 06:00

Címkék: Aventics Kft. beszerzés e-kereskedelem elektronikus beszerzés gépgyártás pneumatika

Tíz év alatt 46 milliárd forintról 545 milliárd forintra, több mint tízszeresére nőtt a hazai internetes kiskereskedelem, így a teljes forgalom mintegy 6,2%-a bonyolódott le tavaly a világhálón. Ha a jövőbe szeretnénk vetni egy pillantást, akkor érdemes megnéznünk az Újvilág idevonatkozó számait. Az Egyesült Államokban 2017 negyedik negyedévében az e-kereskedelem első ízben érte el az összes kiskereskedelmi értékesítés több mint 10%-át. Messze nem érkeztünk még el a kibervilág határaihoz, de a hazai ipar vajon előrébb, vagy hátrébb tart a digitális piac adaptálásában?

Korfüggő igények

Az ügyfelek részéről elmondható, hogy a megatrendek hazánkba is begyűrűznek, tehát rohamléptekkel tör előre az online értékesítés volumene. Az igény jórészt korfüggő: az idősebb generáció kevésbé hajlamos az új technológiák elsajátítására, míg az X és Y generáció természetesnek veszi azok létezését, és minden eszközt megragad az időmegtakarításra.

A gépgyártók esetében elmondható, hogy a megfelelő alkatrész kiválasztása elsősorban a tervezőkön múlik, a velük történt egyeztetés után kerül az ügy a beszerzéshez. Nagyobb gyártó cégeknél azonban eltérő érdekei lehetnek a beszerzőknek, illetve a tervezőknek és a karbantartóknak. A beszerzés első pillantása mindig az olcsóbb termékre esik, mert a részleg természetes törekvése mindig a beszerzési ár csökkentése. Elég azonban egyetlen minőségi hiba vagy a támogatás hiánya, és máris előtérbe kerülnek a drágább, de megbízhatóbb szolgáltatók. Ha a gép tervezésekor a beszállító nem képes megfelelő szakmai tanácsokat adni a beszereléshez, az időveszteséget, szélsőséges esetben pedig kötbérfizetési kötelezettséget és ügyfélvesztést is okozhat ügyféloldalon. Mindezzel együtt az ellentét feloldása embert próbáló feladat, hiszen a beszerzés ritkán készít olyan számításokat, hogy a termékek árkülönbségét a várható élettartam-eltérésekhez viszonyítsák. A vállalatvezetés azonban már széles körben felismerte, hogy a beszerzési folyamat karcsúsításával sokkal többet nyer a cég, mint az aktuálisan legolcsóbb termék felkutatásával.

Veszély vagy esély?

A webshop előnyei pedig kézzelfoghatók: a csekély energiabefektetés már rövid távon is kifizetődik. A kapott ajánlatokat, szállítóleveleket és számlákat az online felület is tárolja, így nem fordulhat elő többé, hogy egy fontos dokumentum elkallódik. A megrendelt alkatrészek folyamatosan nyomon követhetők, így a gyártás is a várható beérkezéshez ütemezhető.

Az online értékesítés előretörése azonban veszélyeket is hordoz magában a szolgáltató számára. Az ügyfélkapcsolat elszemélytelenedése nehezebbé teszi a szükséges műszaki támogatás nyújtását, így a bizalmi viszony is csorbát szenvedhet. A kis értékű sztenderd termékek esetében azonban aranyat ér egy automatizált beszerzési folyamat, hiszen így a beszállító cég mérnökei nem árkalkulációk készítésére, hanem komoly értékteremtő munkára koncentrálhatnak.

A jó webáruház forgalomnövelő hatású

„Sokéves múltra tekint vissza a webshopos értékesítés az Aventics életében is, de 2018 nyarán gyökeres átalakításon esett át ez az értékesítési csatornánk. Elindult az alaposan átgondolt és könnyebben használható innovatív szerviz- és termékportálunk, amire nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk ügyféloldalról – mondta Hegymegi István, az Aventics Hungary Kft. értékesítési vezetője. – A www.pneumatics-shop.com oldal idehaza elsősorban OEM-gyártók, viszonteladók, automatizálási cégek, valamint haszongépjármű-, élelmiszer-, vasúti jármű-, orvosi és energiaipari vállalkozások számára készült. Az is elmondható, hogy az új portál különösen a kis- és középvállalkozások számára jelent nagy értéket, amelyek az átlagosnál gyakrabban folyamodnak egyedi megoldások beszerzésére és alkalmazására.”

Az Aventics egy „One-Stop-Shop” megoldással egyesítette az összes releváns alkalmazást az új internetes portálon. A webshopban minden katalógustermék rendelkezésre áll, de személyes testreszabásra és konfigurálásra is lehetőség nyílik. A konfigurátorban létrehozott egyedi termék azonnal átforgatható a webáruházba, ahol cikkszámot és CAD-rajzokat kapunk azonnali árkalkulációval és a kedvezmények feltüntetésével. A rendszeresen ugyanazokat az alkatrészeket vásárló cégek elmenthetik a termékeket a saját felhasználói fiókjukban (akár adott géptípusra vonatkozóan), így a következő beszerzésnél a keresésre sem kell vesztegetniük az idejüket.

Beszéljenek a számok!

„A megújulás óta folyamatosan figyeljük és mérjük az online értékesítésből eredő forgalmat, és elmondható, hogy máris 10 százalék fölé került az összvolumenben – vázolta fel az eddigi eredményeket Hegymegi István. – A számok alapján annyit máris megállapíthatunk, hogy rövid idő alatt megdupláztuk az internetes kereskedelmünk forgalmát, ami rendkívül pozitív visszajelzés az új webshop számára.

A napi ügymenet során tehát már mindenképpen az online értékesítés a preferált, mert kevesebb embert köt le mindkét oldalon. Magyarországon azonban továbbra is rendkívül fontos maradt, hogy személyre szabott segítséget tudjunk nyújtani az ügyfeleinknek, amihez elengedhetetlen a személyes kapcsolattartás. Az árkalkulációk zöménél tehát még mindig a személyes kapcsolattartásra helyezzük a hangsúlyt.”

A lehetőségek tárháza pedig még korántsem merült ki: az Emerson által 2018. július 17-én bejelentett felvásárlás a napi munkában egyelőre nem érezteti a hatását, de mindenképpen pozitív, hogy az Aventics erőforrásai ezzel gyakorlatilag egy csapásra megkétszereződtek. A tervezett közös ügyféllátogatások várhatóan még komplexebb problémákra adhatnak majd hathatós válaszokat.

Molnár László

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
MŰSZAKI ÁLLÁSBÖRZE




Média Partnerek